19 keer bekeken

Scivia

• vrijdag 28 april 2017 @ 07:05

Dank voor deze tip. Intussen had ik mij de boeken reeds aangeschaft op de jaarlijkse Hildegard-dag van de SHB te Antwerpen. Er is altijd een zeer uitgebreide boekenstand aanwezig, niet alleen van de Antwerpse SHB maar ook van de Kortrijse Hildegardkring, en het pakket werd laag geprijsd aangeboden, alsook de andere vertaalde boeken, zoals de Liber Vitae Meritorum, die ik me ook heb aangeschaft. En de Psychotherapie van Hildegard ligt ook nog te wachten op mijn lezing. Dat allemaal in een ambitie om mij de komende jaren in Hildegard en de christelijke mystiek te verdiepen. Soms heb ik graag het oorsponeklijke latijn naast het nederlands, om de echte tekst zelf te kunnen interpreteren.

Verleden weekend was er in Kortrijk een spreekbeurt over Hildegard door John van Schaik die er zijn oudere boek over de Christelijke mystiek tegen een verlaagde prijs te koop aanbood. En over dit onderwerp ligt in mijn kast ook nog het dikke boek van Todoroff te wachten. En dan heb je het nieuwe boek van (de Kortrijkzaan) Johan van Schaik, namelijk "Ketters", de stapel groeit maar aan....

Dan zwijg ik ng over de muziek van Hildegard, waar ook een nieuwe opname van Psallentes pas is uitgekomen...

• zaterdag 22 april 2017 @ 09:15

De Scivia van Hildegard von Bingen kan je hier online lezen:

http://www.hildegardvanbingen.nl/nieuwe-vertalingen/scivias/

Je hoeft dus geen 65 euro uit te geven voor deel 1 en 2...

marc